ECHTE ZZP’ER – Janny Ledeboer

ECHTE ZZP’ER – Janny Ledeboer

Interview Janny Ledeboer
Verpleegkundig overgangsconsulente
Zzp’er sinds 2000

Wat doe je precies?

Ik adviseer vrouwen en geef voorlichting over wat er allemaal met je lichaam gebeurt tijdens de overgang. Verder geef ik op dit gebied lezingen in samenwerking met een thuiszorgorganisatie. Ik heb ook lezingen gegeven voor bedrijven waar veel vrouwen werken. Helaas liep dit niet zo, maar ik denk dat het erg belangrijk is dat vrouwen meer kennis over dit onderwerp krijgen. Zeker in deze tijd is het essentieel dat vrouwen in het arbeidsproces blijven participeren en niet uitvallen door overgangsklachten. Verder zit ik nog in een speciaal team voor verpleegkundigen die bij mensen thuis infusen inbrengen. Dit doe ik niet veel, 1 à 2 keer in de maand.


Hoe ben je ondernemer geworden?

Ik heb 34 jaar in een ziekenhuis gewerkt en in 1998 kreeg ik door een reorganisatie een burnout. Toen ik er weer bovenop was ben ik een andere baan gaan zoeken, maar ik kon niks leuks vinden. Op gegeven moment zag ik een advertentie in ons vakblad staan voor een opleiding tot overgangsconsulente. Omdat ik in het verleden naast mijn managementopleiding ook een specialistische opleiding heb gedaan voor gynaecologie en obstetrie (vrouwenziekte en verloskunde), leek het me leuk om weer iets in dit vakgebied te doen. In de tussentijd had ik al een beroepskeuzetest gedaan. Daar kwam uit dat ik van alles kon gaan doen, ook als zelfstandige. In 2000 ben ik de opleiding gaan volgen en heb ik mijn eigen praktijk opgezet. Dit heb ik de eerste 8 jaar gecombineerd met een baan op de verloskundige afdeling in Leiden.


Hoe kom je aan je klanten?

De eerste stap was alle huisartsen aanschrijven en nabellen. Ik heb contacten gelegd met sportscholen, fysiotherapeuten en andere hulpverleners. Verder heb ik geadverteerd in gezondheidstrijdschriften. Het is goed om op internet en sociaal media zichtbaar te zijn en tevens heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van gratis vermeldingen, zoals Smartlab, digitale gids Leiden, stadsgidsen. Via mond-tot-mond reclame krijg ik ook veel klanten.


Waar zitten jouw klanten?

Met mijn praktijk richt ik me op de regio Leiden, Leiderdorp en Alphen a/d Rijn. Daarnaast zit ik 1x per week in een gezondheidscentrum in Rijnsburg.


Wat doe je als je weinig opdrachten hebt? En bij te veel opdrachten?

De opdrachtenstroom is wisselend. Ik kan meer klanten gebruiken. Een maand geleden toen het heel heet was, had ik het druk. Er is helaas niet veel peil op te trekken.

Op momenten dat ik het rustiger heb, ben ik bezig met voorbereidingen voor de vereniging. Of spreek ik af met vriendinnen of collega’s. Het is fijn om dingen uit te wisselen en vragen bij elkaar neer te leggen.

In drukke tijden, zou ik een avondspreekuur inlassen. Dat is me in die tien jaar nog niet overkomen. Bovendien verveel ik me nooit. Ik heb ook tijd nodig voor mijn administratie. Ieder jaar rond oktober maak ik de balans op voor het komende jaar. Dan kijk ik hoeveel klanten ik heb gehad, hoeveel nieuwe klanten en hoe ze bij mij zijn gekomen. Vanuit deze balans maak ik dan weer een plan voor het komende jaar


Wat is je beste investering? En je slechtste?

Mijn pinautomaat. Ik heb meerder keren meegemaakt dat ik achter mijn geld aan moest bij klanten. Een keer heb ik een incassobureau moeten inschakelen. Dit is niet leuk en een pinautomaat voorkomt dit soort problemen. Overal betaal je tegenwoordig met plastic geld. Na gesprek met de bank, heb ik toestemming gekregen voor pinautomaat. Je kon er zelfs subsidie voor aanvragen, ik kreeg volgens mij 100 euro.

Een slechte investering zijn de advertenties geweest. Heel duur en ik heb er geen klant van gekregen. Ik ben ook veelvuldig lastiggevallen door telefoontjes met de vraag of ik wilde adverteren. Op een sluwe manier proberen ze advertenties aan je te slijten.


Hoe blijf je op de hoogte van je vakgebied?

In 2005 heb ik de Hbo opleiding Orthomoleculaire geneeskunde gevolgd. Ik had het idee dat ik op een bepaald gebied tekort kwam, vandaar dat ik een extra opleiding ben gaan volgen. Het was pittig, maar ik heb het gered.

Als verpleegkundig overgangsconsulente sta ik ingeschreven in het kwaliteitsregister van de verpleging, VNVN. Hierin kan je invoeren welke bijscholingen je hebt gevolgd. Dat vind ik belangrijk, want in dit vakgebied moet je bijblijven. Ook ben je verplicht om BIG geregistreerd te zijn. De regering heeft besloten dat iedereen per 1 jan 2014 een herregistratie moet krijgen, met als eis dat je de afgelopen 5 jaar min. 2080 uur gewerkt moet hebben. Het was een hele klus om mijn administratie door te spitten en alle lijstjes en urenregistraties te verzamelen, maar ik heb mijn herregistratie gekregen. Bij de vereniging waar ik ben aangesloten krijgen we 2 bijscholingen per jaar. Zelf probeer ik naar congressen en bijeenkomsten te gaan en vakliteratuur te lezen. Ook ben ik lid van de Dutch Menopauze Society, waar ik mag meepraten over behandelingen en medicatie. Je behoort als zelfstandige toch ondernemend te zijn en je kennis bij te houden.


Waar woon je?

Sinds 1997 wonen we in een koopwoning in Leiden. Toen ik zelfstandig werd hebben we een kamer boven omgebouwd tot kantoor. Voor de inrichting van het kantoor heb ik me laten adviseren door een bureau. Ook de indeling van onze woonkamer hebben we uitbesteed aan dit bureau en dat vond ik erg fijn. Alles werd verzorgd en ik hoefde me nergens druk om te maken.


Werk je samen?

Ik heb diverse samenwerkingsverbanden, zowel via mijn eigen praktijk als via de beroepsvereniging Vereniging Verpleegkundig Overgangsconsulente (VVOC) waar ik bij aangesloten ben. Met de vereniging komen we regelmatig bijeen voor interventie en bijscholingen. Met de thuiszorg hebben we een formeel verband. Gezamenlijk gaan we naar beurzen, open dagen en voorlichtingsdagen, waar ik ook mijn eigen praktijk kan promotenZelf werk ik samen met een yogalerares, acupuncturist, osteopaat, psychologe en sportscholen. De samenwerking bestaat voornamelijk uit het verwijzen van klanten naar elkaar. In september heb ik een afspraak met buurthuizen, speciaal voor vrouwen. Ook heb ik met twee organisaties contact, speciaal voor allochtone vrouwen die ik dan voorlichting geef. Ik vind dat samenwerken een win-win situatie moet zijn. Bij de meeste samenwerkingen levert het me wel nieuwe klanten op, alleen de sportscholen geeft niet direct resultaat.


Wat doe je over 5 jaar?

Over 5 jaar dan ben ik al gestopt. Alhoewel, dit zeg ik al een paar jaar. Ik vind het leuk wat ik doe, geeft me energie, zeker als vrouwen op knappen en de klachten te handelen zijn of zo goed als verdwenen, vooral dat je het helemaal zelf kan indelen naar je wens.


Als je stopt, wat verdien je dan?

Ik had al een aanvullend pensioenfonds afgesloten tijdens mijn werk in het ziekenhuis. Kan me niet voorstellen dat je straks op een houtje wil bijten, dus heb ik het goed geregeld. Een AOV is niet te betalen. Mocht ik ziek worden, dan heb ik voldoende achter de hand om toch rond te komen. In de tijden dat het goed liep, ben ik zuinig geweest en heb ik een financiële buffer op kunnen bouwen. Ik heb wel een aansprakelijkheidsverzekering en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Je moet me niet vragen wat ik verdien. Ik heb een boekhouder waar ik alles naar toe stuur, daar maak ik me niet druk om.


Hoe ziet je kantoor eruit?

Ik heb een kantoor in huis. Op die manier ben ik met mijn ondernemerschap gestart, omdat ik niet van te voren kon bedenken hoe het zou gaan lopen. Een kantoor aan huis heeft z’n voor- en nadelen. Mijn man zegt wel eens: wat zit je nou allemaal boven te doen, je werkt te hard. Dan zeg ik: In het ziekenhuis werkt ik ook hard. Vijf jaar geleden heb ik ook een praktijkruimte gehuurd in Rijnsburg. Mijn klanten uit deze regio vinden Leiden toch te ver, dus werk ik daar 1 dag in de week. Ik ga niet naar klanten toe, gewoonweg omdat ik dit niet kan doorberekenen in de prijs (wegens vaste tarieven) en dan zou je dubbele kantoorkosten maken.


Hoe ben je bereikbaar?

Altijd via mobiel en op mijn vaste nummer. Als ik even de deur uit ga, dan schakel ik de vaste telefoon door. Via email en de website (via een contactformulier) kunnen klanten een bericht achter laten, waarna ik ze later terugbel. Ik heb een collega die telefonisch voor me waarneemt als ik lange tijd weg ben. Dit doe ik ook voor haar. Zo kunnen klanten altijd met vragen bij iemand terecht.

There are 8.193 comments .