ECHTE ZZP’ER – Jürgen de Clercq

ECHTE ZZP’ER – Jürgen de Clercq

Jürgen de Clercq
De Clercq Media Group
, gespecialiseerd in webhosting, web ontwikkeling, grafisch vormgeving, drukwerk, fotografie, conceptontwikkeling en evenementen
Zzp’er sinds 10 april 2002


‘Het leven is een feestje en ik geniet er elke dag van’.

Hoe ben je zzp’er geworden?

Het was echt een bevlieging dat ik voor mezelf ben begonnen. Ik werd wakker op mijn verjaardag en dacht; Vandaag ga ik iets doen wat tekenend is voor de rest van mijn leven. Ik word mijn eigen baas. Zonder enige voorbereiding, ging ik langs de Kamer van Koophandel om me in te schrijven. Eenmaal daar kreeg ik de vraag ‘Hoe gaat je bedrijf heten’. Ik had geen idee, wilde gewoon een eigen bedrijf hebben. Ik had geen ondernemersplan, geen ander conceptuele uitwerking, gewoon niets.
Mijn hobby’s zijn plaatjes draaien en feesten organiseren en ik was toen vaak in de discotheken te vinden. Vanuit die interesses ben ik begonnen als platenwinkel/evenementenorganisatie onder de naam Alien Emotions. Met de opbrengsten van de platenverkoop kon ik mijn 1e feest organiseren, wat op 1 februari 2003 (01-02-03) plaatsvond. Samen met twee andere vrienden hebben we ieder 600 euro geïnvesteerd en na afloop liepen we alle drie naar huis met een flinke winst. Zo ben ik begonnen en iedere maand organiseerde ik een feest. Daar betaalde ik mijn studie, mijn huis, mijn alles van. Na verloop van tijd zag ik nieuwe kansen ontstaan om mijn bedrijf verder te ontwikkelen.


Wat doe je nu precies?

Dankzij die feesten ontstonden er nieuwe kansen. Er moest een website komen. Ook moest er drukwerk komen en het ontwerp daarvan moest worden geregeld. Als je elke maand iemand inhuurt om dat te realiseren kost dat geld. Veel geld. Ik ben me gaan verdiepen in het ontwerpen en maken van een website. Ik heb mezelf technieken & programma’s aangeleerd als Photoshop, Illustrator, Dreamweaver en inmiddels beheers ik de volledige Adobe serie. In 2005 ontving ik een mailtje van de hosting provider dat de website door het aantal bezoekers teveel bandbreedte trok en dat ik weer moest bijbetalen en mijn pakket weer moest vergroten. Ik heb afgewogen of ik extra geld wilde investeren of dat ik het zelf ging regelen. Ik heb besloten om het zelf te doen. Weer uitzoeken hoe een webserver werkt en wat er allemaal bij komt kijken.
Aangezien ik de inrichting had voor de hosting van mijn eigen website, kon ik net zo goed anderen ook gebruik laten maken van mijn webserver. Hetzelfde jaar ontstond mijn eerste online concept: Mijn Webservice. Op zich was dat niets uniek. Webhosting vond immers al jaren plaats. Binnen 3 maanden tijd had ik 10 klanten waar ik de maandelijkse kosten van de webserver mee kon dekken. In 2009 kreeg ik de mogelijkheid om een online drukkerij onder de naam Twizler over te nemen. Met deze dienst erbij had ik mooie pijlers in handen die ik apart maar ook als 1 totaalconcept kon aanbieden. Daarmee was op 10 april 2010 De Clercq Media Group geboren, een “one stop shop” voor ondernemers op het gebied van Webhosting, web ontwikkeling, grafisch ontwerp, drukwerk, marketing en evenementen support. Nou mag ik het in Nederland geen Group noemen omdat het op papier een eenmanszaak is en de werknemers van de KVK waken er heel erg voor dat niemand zich anders voordoet dan wat ze zijn. Daar heb ik maling aan. Ik heb immers ook een onderneming in het buitenland die hetzelfde heet en ook op mijn naam staat. Het verschil is dat ze op papier gescheiden zijn en niets met elkaar te maken hebben. Behalve dan dat ik de eigenaar ben. In Nederland heet mijn onderneming dus officieel De Clercq Media. Bah, wat een vreselijke naam J.


Hoe kom je aan je klanten?

Ik begon met het koud bellen naar potentiële klanten, maar dat was geen succes. Sterker nog, ik kreeg een advocaat op mijn dak omdat ik per ongeluk klanten van mijn afstudeerbedrijf had gebeld. Daar ben ik dus gauw mee gestopt. In de tijd dat ik feesten organiseerde heb ik een heel groot netwerk in de dance scene opgebouwd. Door aan iedereen te vertellen wat ik doe, krijg ik snel bekendheid in de markt en levert het nieuwe klanten op.
In mijn optiek heeft acquisitie doen weinig zin. Laat gewoon zien wie je bent en wat je kan. Blijf eerlijk, bescheiden en blijf vooral in hun vizier. Als mensen een goed gevoel bij je hebben, komen ze vanzelf naar je toe zodra ze je nodig hebben.


Wat als je te weinig opdrachten hebt?

Het is nu een tijd dat iedereen aan het leuren is voor een opdracht. Dat merk je vooral bij de open coffee’s waar men niets komt brengen maar alleen wilt halen. Sinds april heb ik vooral op mijn buffer moeten teren,maar momenteel trekt het weer wat aan. Ik heb sinds 1,5 maand een aantal opdrachten uit het buitenland. Ik zit met mijn bedrijf ook in Amerika en dat levert nieuwe klanten op. Verder heb ik een aantal grote opdrachten lopen in Antwerpen en daar gaat nog meer werk uitkomen.


Waar zitten jouw klanten?

Van de kleine bakker om de hoek tot de grote jongens als Reed Business. Het grootste gedeelte van mijn clientèle zit in het hoogste segment, zoals advocaten, tandartsen, vermogensbeheerders en andere bedrijven(reclame bureaus etc.) waar ik “white label” opdrachten voor hun klanten uitvoer.Een fijne doelgroep, want ze hebben een stabiel inkomen en ze zeuren niet. Hoe ze bij mij zijn terechtgekomen weet ik niet. Goed om dat een keer uit te gaan zoeken.
Mijn klantenkring zit vrij regionaal met hier en daar een uitsteker aan de andere kant van het land en in het buitenland. Omgeving Den Haag is het sterkst vertegenwoordigd.


Heb je een periode gehad met veel opdrachten?

Van november tot februari vorig jaar liep ik over in het werk. Ik had geen idee wat ik er mee aan moest. Op gegeven moment stonden we met 14 man overuren te draaien om het allemaal te kunnen bolwerken. Als je eenmaal in zo’n opdrachtengolf zit, dan pak je alles aan wat je pakken kunt en laat je het niet aan je voorbij gaan. Je weet immers dat er ook andere tijden aan komen.


Wat is je beste investering?

Ondernemen is het nemen van risico’s. Het ontdekken van nieuwe markten en inspringen wanneer nieuwe kansen zich aanbieden. Mijn beste investering is niets op ondernemersvlak. Het is op privé vlak. Dat klinkt wellicht een beetje raar maar zonder een privé leven, is er ook geen leven als ondernemer. De beste investering die ik jaarlijks doe is dan ook tijd. Tijd in mijzelf vrienden en familie. Daar krijg ik zo veel energie en inspiratie van dat ik op zakelijk vlak weer vooruit kan. En als ik dan toch een zakelijk antwoord moet geven, dan is de beste investering een 27 inch Imac met tekentablet en alle benodigde hard- en software om lekker te kunnen werken. Ik let er op dat ik het mij zo makkelijk mogelijk maak als ik werk. Priegelen op een 17 inch monitor met een muis is niet mijn ding. Het vertraagd mijn werk alleen maar. Daarnaast is een goed bureau waar je ook achter kan staan (ja, hij kan automatisch omhoog en omlaag) van groot belang.


Is er een investering geweest dat minder goed heeft uitgepakt?

Helaas wel. Het organiseren van feesten doe ik op mijn onderbuikgevoel. Ooit, in een grijs verleden heb ik dat een keer niet gedaan.Toen organiseerde ik een technofeest in de Bazart te Den Haag. Een slecht plangebaseerd op ratio en niet geluisterd naar mijn gevoel. Op een of andere reden stond ik er niet helemaal achter en dat heeft inderdaad verkeerd uitgepakt.Opkomst: 10 man. Kosten? Hoog! Ik had namelijk een artiest uit London laten overvliegen met hotel en alles er op en er aan.


Wat doe je over 5 jaar?

In het Nederlandse economische klimaat is het voor zzp’ers zwaar en ben je continue aan het vechten om het hoofd boven water te houden.Daarom is mijn plan om te emigreren. Ik ben blij dat ik in 2002 de stap heb gemaakt om zelfstandig aan de slag te gaan en ik kijk zonder spijt terug. Echter, zet ik mijn bedrijf te koop. Zodra het verkocht is, pak ik mijn spullen en vertrek ik naar een warmer oord waar de levensstandaard hetzelfde als hier,maar de levenskwaliteit hoger is en de prijzen lager. Met de ervaring die ik hier heb opgedaan, weet ik dat ik me geen zorgen hoef te maken. Met weinig geld kan je in het buitenland als klein ondernemer iets moois neerzetten. De Clercq Media Group is daar immers al bekend. Mijn plan is om een restaurant in de haven te openen en daarbij wat stappen in de vastgoedsector te maken om zo mijn pensioen te bouwen.


Hoe ben je bereikbaar voor je klanten?

Ik ben niet iemand die gauw op de voorgrond treed. Ik houd niet van het ‘kijk mij nou’ gedrag. Uiteraard moet je wel vindbaar en bereikbaar zijn. Daar waar het nodig is, ben ik zeker te vinden. Op evenementen in de creatieve sector laat ik vaak mijn gezicht zien en soms, soms wil ik nog wel het podium betreden en mijzelf van een andere kant laten zien. Dan geef ik een presentatie of een workshop. Uiteraard ben ik via mijn website, mijn telefoon e nsociale media zoals LinkedIn en Facebook te bereiken.


Waar woon je?

In een huurappartement van 100 m2 in de getto van Den Haag ;). Als klein kind groeide ik op in de schilderswijk van Den Haag en op mijn 14 verhuisde wij naar Transvaal. Toevallig woon ik nu weer in het zelfde huis waar ik vroeger met mijn ouders heb gewoond. In deze buurt ben ik opgegroeid en ik woon er nog steeds met plezier. Voordeel is dat je precies weet hoe het reilt en zeilt. In de late uurtjes is er altijd wat open, dus ideaal als ik een nachtje doorwerk en krachtvoedsel nodig heb. Als er iets op straat gebeurd, dan komt iedereen naar buiten om te kijken wat er aan de hand is en helpt. Iets dat je niet zal zien in een Wassenaars wijk. Multiculti en behulpzaam! Ik hou daarvan.


Wanneer stop je met werken?

Ik ben iemand die heel onrustig wordt als ik niks te doen heb. Dat merk ik ook als ik op vakantie ben. Pas na een week kan ik een beetje aarden. Ongeacht of ik later vermogend ben of niet blijf ik bezig met ondernemen en doen wat ik leuk vind. Dus stoppen? Daar begin ik niet aan.


Heb je iets geregeld voor pensioen?

Nee, mijn vertrouwen en geloof in het Nederlandse pensioen- en bankensysteem is verdwenen. De pensioenen gaan het hier niet houden. Door de vergrijzing zijn wij als jongeren de dupe en dat merkte ik al tijdens mijn HBO studie. Nadat ik gestopt was in loondienst, kreeg ik een brief dat ik mijn pensioen mocht afkopen. Een lachertje, want wat heb ik in die tijd nou aan pensioen opgebouwd, hooguit 150 euro. Daarom zoek ik mijn eigen oplossing om mijn spaarpotje voor later op te bouwen. Dat doe ik door te investeren in land en vastgoed.


Hoe houd jij jezelf op de hoogte van je vakgebied?

Het is een combinatie van veel lezen, naar congressen en workshops gaan en sparren met vrienden. Vroeger nodigde ik regelmatig vrienden en ondernemers uit en tijdens een ontspannend potje frisbee kreeg een ieder de mogelijkheid om zijn zakelijk probleem op tafel te leggen. De rest kwam dan met oplossingen en zo gingen we iedereen langs die ergens tegen aan liep. Geweldig om elkaar op die manier verder te kunnen helpen en je leert ontzettend veel van elkaar omdat je andere inzichten krijgt van mensen met een andere professie. Ook is het een kwestie van doen en zelf onderzoeken hoe bepaalde dingen werken.Daarbij ben ik op de frontlinie blijven zitten van alle technologische ontwikkelingen.


Hoe ziet jouw kantoor eruit?

Ik hield kantoor in de Haagse vestiging van Datahouse. Een groot datacentrum keten met vestigingen in Nederland en België. Dat was handig want mijn (inmiddels meerdere) webservers draaiden in dat zelfde pand. Als er dus iets gaande was, dan was de responstijd minimaal. Dat zag ik als een goede zet op het gebied van service naar de klant. Ik dacht dat het een solide organisatie was, maar het is compleet misgegaan. Het bedrijf is een paar maanden geleden failliet verklaard. Gelukkig kon ik net op tijd mijn spullen weghalen, voordat het pand werd gesloten en alles in beslag zou worden genomen door de schuldeisers.
Nu werk ik vanuit huis. Het thuis werken bevalt me echt! Ik heb voldoende ruimte en mijn webservers staan in een datacentrum te Delft. Het enige wat ik jammer vindt, is dat ik mijn klanten niet kan ontvangen. Het kan wel maar ik wil het niet. Dat wil ik gescheiden. Privé en zakelijk voor mij twee verschillende dingen en er komen alleen vrienden bij mij over de vloer. Mijn clientèle verwachten vaak dat er iets groots achter mijn label staat en wil de zekerheid hebben dat iemand het kan overnemen als ik bijvoorbeeld onder een bus terecht kom. Die continuïteit kan ik gelukkig wel bieden want ik heb genoeg vrienden die het kunnen overnemen. Twee van deze jongens ken ik al sinds mijn jeugd en doen exact wat ik ook doe. Vaak helpen wij elkaar. Om deze reden hebben wij volledig toegang tot elkaars infrastructuur. De continuïteit is er dus wel.Dat is onderling op papier afgesproken en ik heb het volle vertrouwen dat dit ook goed zal gaan.


Werk je samen?

Ik ben van mening dat je moet werken in de capaciteiten die je hebt. Wat ik niet kan, geef ik eerlijk aan een ander die daar wel goed in is. Ik werk structureel samen met 2 fotografen, 2 programmeurs, een grafisch ontwerpster en een tekstschrijfster/vertaalster. Onderling huren we elkaar in voor een intern tarief en soms voor een kratje bier. We zijn vrienden, dus je helpt elkaar. Tot nu werkt het perfect, we hebben nooit klachten. Wij werken allemaal vanuit huis, maar het doel is om een plek te vinden waar we met z’n allen kunnen werken.
Naast mijn bedrijf ben ik ook bezig met het opzetten van het concept MKB-opleiding. Ik merkte in mijn klantenkring dat maar weinig mensen weten hoe een (Bijv. WordPress) website werkt. Toen kwam ik op het idee om een cursus op te zetten. Ik heb wat mensen rond gebeld en tot mijn verbazing melden klanten zich aan voor een cursus WordPress voor beginners. De eerste incompanytraining heb ik bij een van mijn klanten in België gehouden. Verder heb ik in Het Coachhuis in Den Haag een training verzorgd en de volgende cursus WordPress voor beginners staat gepland in november. Deze gaat niet alleen over het beheer van je website, je krijgt ook inzichten over het opzetten van een degelijke online communicatieplan en alles dat erbij hoort. Een aantal klanten hadden gezien hoe ik Facebook inzette voor mijn feesten en zijn daar erg enthousiast over. Nu willen zij ook leren hoe je social media kan inzetten. Om deze reden zal ik onder de vlag van MKBopleiding.nl ook een workshop Facebook voor zakelijk gebruik opzetten.
Ik deel graag mijn kennis en methodieken, zodat mensen er beter van worden. Niet alleen zij, maar ook ik ga erop vooruit. Hoewel je concurrent van elkaar bent, als je elkaar kan helpen en elkaar kan laten groeien, zowel persoonlijk als zakelijk, waarom zou je dat dan niet doen? Het tijdperk van alleen alles op je eiland is immers al lang voorbij dus ja, ik werk samen en dat doe ik met veel plezier!


Hoe is jouw werk-privébalans?

Mijn werk – prive balans is nogal wat lastig. Sinds ik vanuit huis werk ben ik wat vaker achter mijn bureau te vinden. Vaak ook tot vrij laat. De afgelopen weken heb ik elke dag van 09:00 tot 02:00 gewerkt met hier en daar een kleine pauze. Daar ik vrij toegewijd ben aan een project, zet ik mijn tanden er in. Als ik dan in mijn “flow” kom, dan vergeet ik tijd en plaats. Dat is een vrij bekend fenomeen onder de kleine ondernemers en het is iets dat best gevaarlijk kan zijn voor zowel je gezondheid als je privéleven. Nou ben ik vrijgezel dus kan ik mij permitteren om wat langer achter mijn Imac te zitten. Ik heb mijzelf wel voorgenomen om beter te plannen waardoor ik wat meer tijd voor sociale activiteiten heb. Het leven is immers een feestje en ik geniet er elke dag met volle teugen van!

There are 8.404 comments .