ECHTE ZZP’ER – Marja van der Ende

ECHTE ZZP’ER – Marja van der Ende

Marja van der Ende
Elements to Suxeed
Blokkade-eXpert
Zzp’er sinds 2005

Hoe ben je ondernemer geworden?

Tien jaar lang heb ik in verschillende marketingfuncties gewerkt bij Midden en Kleinbedrijven. Hoewel ik veel vrijheid had in mijn functie en mijn eigen dingen kon doen, had ik het niet naar mijn zin. Ik zag veel dingen die niet goed liepen en op gegeven moment voelde ik me daar niet meer lekker bij. Tijdens een vakantie in Turkije lag ik op de massagetafel en kreeg ik een ‘bling’ moment. Ik dacht wat ze hier kunnen met massages, daar kan ik misschien ook vanuit huis iets mee beginnen. Eenmaal thuis ben ik meteen op zoek gegaan naar opleidingen. Vanaf dat moment heb ik ook bij mijn voormalige werkgever aangegeven, over drie jaar zijn jullie mij kwijt. Die voorspelling kwam precies zo uit. In de aanloop van de start, liepen er zoveel zaken tegelijk dat ik tegen een burn out was aangelopen. Na een goed gesprek met de arbodienst, heb ik steevast een datum gepland voor mijn start, 3 januari 2005. Na inschrijving hield ik er rekening mee dat ik nog 2 a 3 jaar een combinatie zou hebben tussen vast werk en het opbouwen van mijn eigen praktijk. Door mijn kennis van marketing toe te passen, ging het toch sneller dan gedacht en zat mijn agenda binnen 11 maanden helemaal vol. Dat was voldoende om volledig de stap te maken en afscheid te nemen van werken in loondienst.

Ik kan me haast niet meer herinneren hoe het is gegaan in de beginperiode. Nadat de keuze was gemaakt, ben ik gewoon begonnen en er helemaal voor gegaan. In het eerste jaar kom je allerlei dingen tegen die je moet regelen, maar op een gegeven moment gaat dat vanzelf. Ik had er ook de energie voor, want het is helemaal mijn ding. 2014 is mijn 10e ondernemersjaar en als ik terugkijk, sta ik versteld dat ik dit allemaal heb gecreëerd vanuit dat ene bling moment.

Wat doe je precies?

Ik ben begonnen met een massagepraktijk, waarbij de focus lag op sportmassages gezien het Westland veel sporters heeft. Gaandeweg het eerst jaar, merkte ik dat iets ontbrak. Ik kreeg er niet voldoende energie van en ben me meer gaan richten op lichamelijke klachten. Ik volgde toentertijd al een therapie opleiding en voor mij zat de uitdaging in het helpen van mensen met een hulpvraag die bij de reguliere hulpverlening van huisartsen of ziekenhuizen niet verder kwamen. Toen ik 1,5 jaar mijn praktijk had, ontdekte ik rondom bij mijn studiegenoten dat zij moeite hadden om hun agenda vol te krijgen. Ik kreeg geregeld de vraag hoe ik het voor mekaar had gekregen. De beroepsopleidingen hadden nog geen aandacht voor ondernemerskwaliteiten, dus ben ik met het idee gekomen om een module marketing in het aanbod op te nemen. Ik kreeg gelijk de vraag terug of ik de training wilde geven, omdat ze daar niemand voor hadden. Wie A zegt moet ook B zeggen en ondanks mijn presentatie angst ben ik het gaan doen. Zo ontstond een tweede activiteit naast mijn praktijk. Al gauw kwam ik erachter dat bij de trainingen, mensen vast kwamen te zitten en niks met de aangereikte handvatten deden. Dat triggerde mij en ik wilde meer te weten komen over het menselijke gedrag. Door alles wat ik leerde over het menselijk lichaam, menselijk gedrag en emoties ontdekte ik dat het heel simpel is. Als je vroeger iets hebt meegemaakt waar nog emotionele lading op zit, kan je nu niet goed functioneren. Alles viel op zijn plek en ik ben mijn eigen werkmethode gaan ontwikkelen gerelateerd aan ondernemerschap.

Als ik in 1 zin moet uitleggen wat ik doe, is dat ik stress en blokkades wegneem bij mensen. De ene keer is dat door een marketingtraining te geven aan ondernemers, dan weer via een coachgesprek aan ouders van kinderen met ADHD of mensen komen voor een massage. Ik heb het boek ‘Vrij en blij zelfstandig ondernemen’ geschreven en geef workshops. Die veelzijdigheid aan werkzaamheden heb ik samengevat in 1 noemer: Blokkade-eXpert. Dat is mijn toegevoegde waarde.

Hoe kom je aan je klanten?

Mijn eerste actie was het inschakelen van een bevriend ontwerper om een logo en visitekaartje te maken. Ik ben deze gaan verspreiden in de regio en omdat ik er heel veel aandacht aan heb besteed en het een bijzondere vorm had, een piramide, prikkelde dit mensen om het kaartje te bewaren.

Vanuit mijn marketing en PR achtergrond, wist ik hoe kranten zitten te wachten op nieuws. Dus heb ik bij de start een persbericht ingezonden, wat me vervolgens een interview opleverde. Zo is het balletje gaan rollen. Iedere keer als ik iets nieuws te melden had, zoals mijn 1-jarig jubileum en het meewerken aan een goed doel, heb ik hier aandacht voor gevraagd en dat werkte. De persberichten hebben mij de meeste klanten opgeleverd. Ik heb al die jaren zoveel zaadjes verspreid. Toen ik mijn boek uitbracht zag ik pas hoe groot en waardevol mijn netwerk is.

Het mooie van het hebben van een netwerk is , dat het nu min of meer vanzelf gaat. Ik hoef heel weinig zelf te doen en maak optimaal gebruik maken van de kracht van anderen. Ik besteed dingen uit aan mensen die daar goed in zijn, zoals mijn boekhouding, secretariële zaken en huur een assistent in die marktonderzoek doet voor mij. Onder de oppervlakte ben ik heel actief met social media en het verspreiden van berichten in het netwerk. Door dat te laten zien, blijft het zich herhalen. Mijn motto is: Denk groot, begin klein. Dit is ook hoe ik onderneem. Ik heb al een plan liggen waar ik heen wil over drie jaar. Toen ik begon dacht ik, ik ga mijn loon vervangen voor inkomsten die ik zelf genereer en dat is genoeg. Het is voor mij nooit genoeg geweest. Er was altijd iets wat mij getriggerd heeft om nog meer te doen. Misschien was dit mijn egootje, maar als ik zie wat ik tot nu heb bereikt, was dit wel een functioneel egootje.

Wat is je beste investering geweest?

Praktisch gezien zijn dat mijn elektrisch verstelbare behandeltafel, pinautomaat en kleurenlaserjet printer. Het schrijven van mijn boek heeft vooral geld gekost, maar daarentegen zijn hiermee ook vele deuren voor mij geopend. Mensen gaan je zien als expert en dat is weer goed voor het imago. De investeringen in opleidingen waren ook zeer waardevol.
Een van de meest wijze lessen heb ik geleerd door mee te doen aan een ondernemerswedstrijd. Ik stond daar voor een jury die in de overtuiging leefde dat groei, groei in omvang (groot bedrijfspand en personeel) betekent en een mens maar in 1 ding goed is. Mijn verhaal werd finaal onderuit gehaald want het hele concept achter Elements to SuXeed begrepen ze niet. Voor mij vielen toen juist alle puzzelstukjes in elkaar. Doordat ik zo emotioneel geraakt was en hiermee aan de slag ging, gaf mij dat veel duidelijkheid over wie ik ben, waar mijn kracht ligt en hoe ik voor de toekomst verder wil.

Wat is je slechtste investering geweest?

De investering in 2000 folders in kerstpakketten heeft een lange tijd geduurd voordat ik daar voldoende klanten uit heb gehaald en het volledig terugverdiend had. Toch is het lastig om aan te tonen of een investering goed dan wel slecht is geweest. Soms weten mensen niet meer waar ze me zijn tegengekomen. Van bepaalde activiteiten weet ik waartoe het heeft geleid, maar in het begin draait het voornamelijk om naamsbekendheid en herkenningswaarde opbouwen. Ik kan dus niet zeggen dat ik echt spijt heb van deze investering.
Over het algemeen hebben mensen ten opzichte van vroeger meer ‘zaadjes’ nodig voordat ze de telefoon pakken om een afspraak te maken. Social media is een krachtig marketingmiddel, maar het kan je ook een bepaald imago geven die niet klopt met wie je bent. Ik ben veel onderweg voor trainingen en gesprekken en daar berichtte ik ook veel over. Hierdoor ontstond bij mensen het idee dat ik geen massages meer gaf en zag ik een terugloop van afspraken. Toen heb ik een tijdlang helemaal niks gecommuniceerd, wat weer bezorgde reacties opleverde. Zo ben ik aan het spelen met welke boodschappen ik wel of niet online zet.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Mijn streven is om de komende jaren een samenwerkingsverband vorm te geven tussen alle mensen die ik ken. Ik heb mijn netwerk niet voor niets opgebouwd en ik wil de verbinding gaan leggen tussen deze professionals, zodat uiteindelijk de cliënt er beter van wordt. Wat ik zie is dat beroepsorganisaties te veel in strijd zijn met elkaar. Er moet ruimte komen voor een overkoepelend verband tussen alle partijen, van bedrijfsleven, de zorgverzekeraar tot aan de cliënt zelf. Alles wat er al bestaat hoeft alleen nog maar aan elkaar verbonden te worden en dan krijgt het kracht. Niet perse in de vorm van een fysieke plek, want met internet, social media en alle andere communicatiemiddelen die we hebben kun je ook die verbinding leggen en bespaart het een hoop kosten.

Praktisch gezien zie ik mezelf over vijf jaar de rol spelen als verbinder, de vertegenwoordiger, de marketingspecialist en het schrijven van boeken om mijn visie te verspreiden. Die veelzijdigheid, het hebben van verschillende activiteiten, dat blijft en wil ik ook als businessmodel neerzetten voor andere ondernemers. Je hoeft je niet te beperken tot één activiteit of doelgroep. Dat vind ik het manco van veel marketinggoeroes, die zeggen dat je op één ding moet richten om succesvol te zijn. Heel veel ondernemers in de gezondheidssector wijzen nu met hun vinger naar beroepsorganisaties, omdat ze minder goed in staat zijn om vergoedingen te regelen en ondernemers klanten verliezen. Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk om hun agenda vol te krijgen en ik hoop een bijdrage te kunnen leveren door ze dat te laten inzien.

Wanneer ga je stoppen met werken?

Vorige week heb ik een heel interessant boek gelezen over ‘Hypotheek vrij’. De reden waarom ik een bepaald minimum uit mijn onderneming moet halen, heeft voor een heel groot deel met mijn woonlasten te maken. Stel nou dat ik nu mijn woonlasten verlaag door sneller te gaan aflossen, dan hoef ik over 10 jaar niet meer te werken. Dan kan ik echt vrij zijn. Het grappige is, ik voel me ook gewoon vrij nu. Daarom vind ik dit een heel moeilijke vraag. Wat mij betreft ben ik al gestopt op het moment dat ik wegging bij mijn werkgever. Natuurlijk moet ik energie steken in het continueren van mijn activiteiten, maar het voelt meer als professioneel hobbyen. Ik streef er naar om sneller mijn hypotheek af te lossen en als dat is gelukt zie ik wel verder. Als ik op mijn 80e nog van betekenis kan zijn, zou ik daar heel blij mee zijn. Die mentaliteit komt voort uit mijn opvoeding, hard werken en niet zeuren.

Wat verdien je dan?

Voor pensioen heb ik een levensverzekering met spaarplan afgesloten, ik heb nog wat oude pensioenregelingen uit loondienst en ik maak gebruik van de Fiscale Oudedag Reserve.

Wat als je langdurig ziek wordt?

Als je het hebt over langdurig ziek zijn, kan ik me niet voorstellen hoe dat voelt. Mijn zus is een mooie inspiratiebron voor me. Bij een verkeersongeluk is ze haar arm kwijtgeraakt en heeft ze hersenletsel opgelopen. De doktoren zeiden dat ze voor altijd een kasplantje zou blijven, maar mijn zus heeft zich nooit laten weerhouden door de uitspraken van anderen. Ze heeft een gezin met twee kinderen, ze werkt, ze fietst en doet gewoon wat ze wil en leuk vindt. Dit is voor mij het bewijs dat heel veel mogelijk is. Ik heb een AOV, maar ook het beeld dat er altijd iets is om mee bezig te zijn.

Hoe blijf je op de hoogte van je vak?

Via de beroepsorganisatie is het verplicht om 30 studie-uren per jaar te maken voor bij- en nascholing. Verder zorg ik ervoor dat ik blijf voldoen aan de eisen van zorgverzekeraars, echter is dat voor mij niet de belangrijkste reden waarom ik een opleiding volg. Ik zoek een opleiding die ik leuk vind om te doen en mij input geeft voor mijn werk. Op dit moment volg ik een opleiding tot cranio sacraal therapeut, waarin ik steeds weer een module volg. Een klassikale opleiding werkt voor mij het beste. Enerzijds omdat ik daarmee veel meer informatie kan halen uit de verhalen van anderen en ik het prettig vind om met docenten te praten. Maar het is ook een manier om mijn netwerk verder uit te breiden. Voor het bijhouden van mijn ondernemersvaardigheden volg ik workshops en lezingen en lees ik regelmatig boeken en vaktijdschriften.

Hoe is jouw werk-privé balans?

Sinds ik meer mezelf ben en helemaal voor mijn veelzijdigheid ben gaan staan, heb ik meer energie dan ik ooit heb gehad. Ik ben zelf het bewijs, dat mijn eigen werkmethode werkt. Natuurlijk heb ik ook mijn grenzen en probeer ik een balans te vinden. Van de zes werkdagen in de week (ook de zaterdagen), houd ik 1 dag helemaal vrij voor administratie, mail en archivering. De avonden plan ik alleen in met netwerkactiviteiten, maar ook niet te vaak; max. 2 in een week. Door een planbord te gebruiken, houd ik het overzicht om alles strak te kunnen plannen.

Hoe ziet jouw kantoor eruit?

Ik ben in mijn vorige huis begonnen met het geven van proefmassages, maar er was geen ruimte om een eigen praktijk te beginnen. Bij de zoektocht naar een grotere woning, was de voorwaarde dat ik vanuit huis kon gaan werken. In 2003 hebben we ons huidige huis gekocht en in 2004 zijn we het helemaal gaan inrichten voor mijn praktijk. Ik heb het voordeel dat mijn partner jarenlang timmerman is geweest en nu in de automatisering zit. Hij kan zowel het huis opknappen, als er zorg voor dragen dat mijn computernetwerk blijft draaien. Naast de praktijkruimte hebben we een aparte werkkamer en een opslagruimte, maar ik pak gerust mijn Macbook om ergens anders in huis te werken.

Werk je samen?

Ik heb een netwerkplatform ‘AndersADHD ‘opgericht voor professionals die ouders van kinderen en volwassenen met ADHD begeleiden. Doel van dit platform is om kennis en visie te delen met elkaar. Met twee vakcollega’s ben ik bezig om een werkgroep in deze regio op te zetten, over leer en gedragsproblemen. We zoeken vooral mensen die niet al in het reguliere protocol zitten. Aangezien volgend jaar de AWBZ onder de gemeente valt, proberen we door het opzetten van deze groep met de gemeente in gesprek te komen. Wij zijn van mening dat ook de gemeente moet weten dat de reguliere gezondheidszorg niet het enige is om hulp te bieden aan mensen met een gezondheidsklacht. Er zijn ook professionals (zzp’ers), die vanuit een eigen praktijk, een waardevolle bijdrage kunnen leveren.
Een andere vorm van samenwerking waar ik mee bezig ben is het opzetten van het ‘BedrijvenKennisCollectief’. Met de digitalisering van de diensten van de KvK, worden mensen gedwongen om alleen online zichzelf van informatie te voorzien. Ik geloof daar niet in en ben een eigen stappenplan aan het ontwikkelen om dit gat op te vullen. Het idee is om met een klein groepje mensen die allemaal iets te bieden hebben op het gebied van ondernemerschap, die kennis te bundelen en over te dragen aan andere ondernemers. Het wordt een organisatie die anders is dan een BNI en bedrijvenclubs als Startmeup, waar het vaak niet verder gaat dan een eerste kennismaking. Wij willen de diepte in, door opleidingen en trainingen aan te bieden voor een betaalbare prijs.

Dit zijn allemaal initiatieven die mij nog niet direct inkomen opleveren. Ik vind dat zodra ik een bedrag ga vragen, het zo goed uitgewerkt moet zijn dat ik ook echt iets te bieden heb. Mensen investeren ergens in en daar willen ze iets voor terughebben. Zo wil ik dat ook voor anderen aanbieden.

Samenwerken geeft mij energie, maar het kent ook zijn grenzen. In het verleden heb ik een aantal keren meegemaakt dat mijn intuïtie zei dat er iets niet klopte in de samenwerking. Later bleek dat mijn gevoel juist was en personen bijvoorbeeld wilden meeliften op het succes van anderen. Na negen jaar ondernemen, kan ik zeggen dat ik het ‘t prettigst vind om mijn eigen weg te blijven lopen. De partners die ik inschakel, betaal ik nog het liefste dan een verhouding te krijgen ‘als ik dit voor jou doe, dan doe jij dit voor mij’.

There are 8.165 comments .