ECHTE ZZP’ER – Mirjam Wintermans

ECHTE ZZP’ER – Mirjam Wintermans

Mirjam Wintermans
Art is ‘t – bemiddeling in kunst en cultuur
Zzp’er sinds 1 januari 2014

Hoe ben je zelfstandig ondernemer geworden?

Ik was 13 jaar werkzaam als loopbaanadviseur en coach bij Stichting Cultuur en Ondernemen in Amsterdam. Twee jaar geleden kwam Halbe Zijlstra en werd de subsidie voor kunst en cultuur ingetrokken bij ons bedrijf. Voor ruim 100 mensen, waaronder ik, was er geen plek meer om te blijven. In die tijd was ik 50 jaar en het leek me geen probleem om een andere baan te vinden. Nadat ik meerdere malen op sollicitatie was geweest, bleek het me niet op te leveren wat ik graag wilde. Mijn leeftijd en het feit dat ik een specifiek beroep uitoefende, maakte het er ook niet gemakkelijker op. Dan breekt het moment aan dat je denkt: ‘En wat nu?’. Ik ben geen bankzitter, dus kwam ik al gauw op de gedachte om iets voor mezelf te beginnen. Ik ken mijn eigen kwaliteiten en vaardigheden en daar is vast iets mee te doen.

Dan heb je de keuze gemaakt, maar wat is de volgende stap?

In mijn vorige werk begeleidde ik kunstenaars naar een onderneming. Ik wist al precies wat ondernemerschap inhield, maar de theorie is anders dan de praktijk en het zelf doen. De eerste stap was het schrijven van een ondernemersplan. Vervolgens ging ik aan de slag met marketing. Wie moet ik hebben van de pers als het zover is, wat heb ik nodig voor mijn website, met welke regelingen krijg ik te maken, enzovoort. Echt het voorwerk doen en op alles voorbereid zijn.

Wat doe je precies?

Art is ‘t is het eerste bemiddelingsbureau in Nederland voor kunst en cultuur. Ik richt me op alle disciplines binnen de sector, van beeldend kunstenaars, ontwerpers, literair auteurs tot aan podium kunstenaars. Zij kunnen oproepen plaatsen van vraag en aanbod en deze worden gratis op de website gepubliceerd. Voorlopig ben ik de aanjager en zoek een opdrachtgever bij de vraagzijde. Degene bij wie de opdracht aansluit, kan zich inschrijven. Na een voorselectie vindt een pitch door de geselecteerden plaats. De opdrachtgever maakt dan een selectie.

Het idee voor een bemiddelingsbureau is ontstaan, doordat ik ontdekte dat er bij veel kunstenaars een behoefte aan is. Velen zijn het liefst artistiek inhoudelijk bezig en dat is al een grote taak voor kunstenaars. Met mijn bedrijf kan ik een deel van de acquisitiewerkzaamheden uit hun handen nemen door ze op een passieve wijze aan het werk te helpen of een podium te bieden. Mijn passie ligt bij de cultuurwereld en ik wil de kunstenaars een hart onder de riem steken in deze crisistijd. Het zou doodzonde zijn als kunstenaars een ander beroep kiezen, omdat ze niet kunnen overleven in hun eigen vak.

Hoe kom je aan je klanten?

Aan de ene kant zijn dat de kunstenaars uit mijn bestaande netwerk. Bij de start heb ik een pool opgebouwd in LinkedIn. Op Facebook heb ik kennissen, vrienden en familie. Al met al blijkt mijn netwerk best groot te zijn. Het enige zwaktebod in het geheel is waar de opdrachtgevers zitten. Ik ben hard op zoek gegaan en heb nu binnen een paar maanden een grote opdrachtgever gevonden. Ik doe dat gedeeltelijk via warme acquisitie, maar ook op netwerkbijeenkomsten. Vorig jaar ben ik al begonnen met netwerken. Het is leuk en het voed me. Onlangs vroeg iemand mij of ik ook iets over zijn bedrijf wilde vertellen als ik naar een afspraak ging. Dat is ook een manier om elkaar te helpen.

Wat vinden klanten van jou?

Erica Bakker (Cultuur-Ondernemen): Mirjam heeft honderden kunstenaars begeleid en op maat geadviseerd op het gebied van ondernemerschap en het maken van ondernemersplannen. Zij is invoelend en een goed luisteraar en is goed thuis in de wereld van kunst en cultuur. Zij weet wat kunstenaars en creatieven beweegt.

Wat als je het druk krijgt?

Ik ben niet vies van werken en werk wanneer er gewerkt moet worden. Dit is wat ik wil doen en steek daar mijn ziel en zaligheid in.

Welke netwerken vind je het leukst?

Het eerste netwerk dat ik bezocht was de Open Coffee en dat bevalt me erg goed. Het is een hele informele manier van contact maken en je komt mensen uit allerlei vakgebieden tegen. Iedere keer als ik daar naar toe ga, vind ik wel zeven contacten waar ik wat aan heb. Daarnaast heb je de Bitterballenborrel in het Hilton Hotel en Start me up netwerk events.

Waar zie jij jezelf over vijf jaar?

Ik denk groot en zie mezelf internationaal verder gaan. In Groot Brittannië zijn er bijvoorbeeld maar twee bedrijven die in dezelfde richting zitten als ik. Binnen vijf jaar hebben zij volgers op hun website van 6 getallen. Daar wil ik ook graag heen. Ik heb een soort piramidevorm in gedachten van waar ik naar toe wil. Nu werk ik thuis, maar ik wil uiteindelijk wel een kantoorruimte. Als ik groter word, neem ik wellicht ook personeel in dienst. Om dat te kunnen realiseren is er geld nodig, dus het begint bij hard werken.

Wat is jouw beste investering?

Mijn startkapitaal is feitelijk het kunstenaarsnetwerk. Het kost niks, maar daar heb ik dertien jaar veel tijd in geïnvesteerd.

Hoe houd jij jezelf op de hoogte van de ontwikkelingen in je vakgebied?

Ik ben geabonneerd op een groot aantal nieuwsbrieven, wat nieuwe kennis oplevert. Daarnaast heb ik allerlei coachingstrajecten lopen, vanwege mijn achtergrond als coach. Alleen zijn deze nu gratis, bijvoorbeeld via Qredits, PEP en Zaak&CO. Daar komen allerlei ondernemers voorbij, ook starters, waar ik goede ideeën en inspiratie kan opdoen.

Zou je nog een opleiding willen volgen?

Ondertussen heb ik zoveel opleidingen gevolgd, dat ik de muur kan behangen met diploma’s. Nu zit ik in de fase van ‘Ga ervoor’ en ‘Gewoon doen’. Misschien kom ik over een tijdje iets tegen waar ik tegenaan loop en ik meer over wil weten. Voor de zaken waar ik niet zo goed in ben, heb ik een externe deskundige ingehuurd. Voor de financiën en belasting heb ik mijn broer. Ook heb ik een coach die mij begeleid, John Moonen, die ik toevallig ben tegengekomen op het Ondernemersplein. Zo komt er regelmatig iets op mijn pad. Ik zocht bijvoorbeeld een vervoerder n de kunst en binnen twee dagen stond er spontaan iemand voor de deur. Heel gek, maar zo gebeurt het echt.

Waar woon je?

Sinds 1999 bezit ik een woning in Den Haag, welke ik deel met mijn twee honden. Ik zou nergens anders willen wonen. De inrichting is heel antiek. Klinkt vreemd voor een vrouw die dagelijks te maken heeft met moderne kunst, maar ik heb het nodig als tegenhanger van mijn werk. Als ik thuis kom geeft de omgeving mij rust en dat houdt de boel in evenwicht.
Als je start heb je nog niet veel inkomsten. Hoe zorg je dat je de beginperiode doorkomt?
Ik heb best wel mijn dieptepunten gekend. De omschakeling van een vast salaris naar halvering van de inkomsten is niet gemakkelijk. In de tussentijd heb ik wel geleerd om de tering naar de nering te zetten. Het is ook een goede oefening voor je bedrijf, dat je blijft opletten wat er inkomt en uitgaat.

Hoe ziet jouw kantoor eruit?

Ik heb een klein kantoor in huis, waar ik mijn computer en mappen heb staan. Het heeft nog een opruimbeurt nodig, maar het bevalt erg goed. Toen ik voor mezelf begon heb ik van mensen lieve kaarten ontvangen en die heb ik ook op mijn werkplek neergezet. Bijv. een kaart met de tekst: Ik doe, ik durf, ik wil, ik voel, ik kan. Dat geeft me iedere ochtend energie en het besef waarom ik dit doe.
In de toekomst heb ik de wens om een kantoor buitenshuis te hebben. Ik heb al wat werkplekken aangeboden gekregen, maar ik kan het nu nog niet bekostigen. Als ondernemer weet ik dat je soms risico moet lopen, alleen wil ik dat nu zoveel mogelijk inperken. De hypotheek en het huishouden lopen ook door en het is mijn taak om dat eerst veilig te stellen.

Wanneer stop je met werken?

Nooit, want ik kan me daar niks bij voorstellen. Als ik tot mijn 80e kan werken, dan doe ik dat. Mensen schatten me vaak 10 jaar jonger en zeggen dat ik vitaliteit en rust uitstraal. Ik ben altijd met veel plezier naar mijn werk gegaan en dat gevoel heb ik nog steeds. Ik doe wat ik echt wil en waar mijn hart ligt. Ik zou iedereen willen toewensen om gewoon je hart te volgen en te doen wat je graag doet.

Wat verdien je dan?

Momenteel kan ik nog niet voor pensioen sparen. Ik probeer break-even te spelen en dat lukt aardig. Uit mijn vorige werkperiode heb ik wat pensioengelden en er komen nog wat financiële meevallers aan. Ik ben me ervan bewust dat het regelen van verzekeringen en pensioen belangrijk is, maar daar ligt nu niet mijn prioriteit. Eerst wil ik zorgen voor een goede website, een logo (de grafisch ontwerper Linda Rooij van Studio Rooijaal is er al) en middelen om mijn naamsbekendheid te vergroten. Bovendien heb ik zoveel energie gekregen door weer een doel in mijn leven te hebben, dat ik me niet kan voorstellen dat ik op korte termijn ziek wordt.

Werk jij samen?

Feitelijk werk ik samen met andere zzp’ers. Niet dat ik personeel heb, maar ik heb ontzettend veel mensen om mij heen aan wie ik kan vragen om mij te helpen. Alle kunstenaars en opdrachtgevers die zich bij mij gaan aansluiten, zou je kunnen zien als een tijdelijke samenwerking.

Iemand die meewerkt in mijn bedrijf, zou ik op dit moment niet willen. Het idee voor Art is ’t is langzaam tot rijping gekomen. Net als een fles wijn die je een tijdje moet laten liggen voordat duidelijk wordt welke kant het opgaat. Ik beschouw het als mijn kindje. Als je iemand anders daar deelgenoot van maakt, kan het een hele andere kant op gaan en dat wil ik niet. Aan de andere kant zou het misschien handig zijn om wat zaken uit te besteden die ik minder goed kan, bijvoorbeeld een accountmanager om sneller te groeien of een webmaster die mijn website beheert. Het is van belang dat mensen nu horen dat ik besta en daar ligt het manco nu.
Naast mijn werk voor Art is ’t, doe ik ook vrijwilligerswerk bij o.a. Fairtrade en bij Ambassadeurs van Den Haag. Hier heb ik ook belang bij, want ik ontmoet daar veel mensen die misschien ooit wat voor je kunnen betekenen. Een aantal samenwerkingsprojecten heb ik sinds kort on hold gezet, omdat ik nu met mijn eigen bedrijf verder moet om het tot een succes te laten komen.

Hoe ben je vindbaar voor klanten?

Ik heb een eigen website, een LinkedIn profiel en ben per e-mail en telefonisch bereikbaar. Verder zet ik visitekaartjes in, niet om rond te strooien maar om gericht uit te delen aan mensen op netwerkbijeenkomsten. Ook heb ik folders laten maken die ik wil gaan neerleggen bij ateliers en kunstacademies. Op die manier moet ik beter vindbaar worden.

There are 8.431 comments .