ECHTE ZZP’ER – Sandra Janse

ECHTE ZZP’ER – Sandra Janse

Sandra Janse
SJ Office support, Organisator OpenCoffee070
Zzp’er sinds 2010

Wat doe je precies?

In juli 2010 ben ik als gestart SJ Office Support. Ik verleen met mijn bedrijf secretariële en administratieve diensten aan andere ondernemers, voornamelijk zzp’ers en het MKB. Met mijn diensten neem ik andere ondernemers werk uit handen zodat zij zich kunnen concentreren op hun core business.

Daarnaast ben ik sinds januari dit jaar organisator van de OpenCoffee070, samen met Evelien Honselaer. Toen we hoorden dat de voormalige organisator Pascal Hekke ermee ging stoppen, hadden we beiden in ons hoofd om het over te nemen. Ik vind het erg leuk om bijeenkomsten te organiseren, om een invulling te bedenken en dit uit te voeren. Omdat hetzelfde voor Evelien gold, hebben we ervoor gekozen om het samen te doen. Het is prettig dat je de taken kan verdelen, waardoor het goed te combineren is met je werk. Hoewel ik hier geen geld mee verdien, is het goed voor mijn naamsbekendheid en leer ik veel nieuwe mensen kennen. Wie weet wat het me uiteindelijk oplevert.

Hoe ben je ondernemer geworden?

Mijn carrière ben ik begonnen als (directie)secretaresse bij het Rijk. Dit was een mooie opstart, maar na vijf jaar wilde ik weten hoe het zou zijn binnen een commerciële organisatie. Ik kwam binnen bij KPN, waar ik 10 jaar op verschillende afdelingen en in verschillende functies heb gewerkt. De laatste paar jaren als teamleider van de servicedesk voor zowel de klein als groot zakelijke internet markt. Het leidinggevende aspect heeft mij veel gebracht. Je leert beter begrijpen waarom sommige beslissingen genomen worden. Ook kreeg ik veel voldoening uit het ondersteunen van de medewerkers zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren. De verantwoordelijkheid voor het behalen van de KPI’s, nadenken over hoe het beleid uit te voeren en afspraken maken binnen de keten heb ik met veel plezier gedaan.

Na verloop van tijd ging ik nadenken over mijn carrière. Ik liep al een tijdje met het idee om voor mezelf te beginnen, omdat ik zelf de verantwoordelijkheid wil hebben voor mijn werk en het geld dat ik hiermee binnenbreng. Als je in loondienst werkt staat aan het einde van de maand je salaris op de rekening, ongeacht hoe je hebt gefunctioneerd. In mijn beleving zou je mensen moeten belonen naar hoe ze functioneren.

Het gevoel om niets te moeten en de vrijheid om te staan waar en wanneer je wilt, trok mij erg aan. Daarom ben ik naast mijn werk bij KPN gestart met een webwinkel in huisdierbenodigdheden. Dit heb ik zo’n twee jaar gedaan, maar het was eigenlijk niet te combineren. Om er echt een succes van te maken, had ik daar al mijn tijd en energie in moeten steken. Toen de mogelijkheid er was om weg te gaan bij KPN met een mooie premie, heb ik dit met beide handen aangepakt. Veel mensen verklaarde me voor gek. Waarom ga je weg als je een leuke baan hebt, met de zekerheid van een goed salaris? Zekerheid heb je nooit en voor mij hoeft dat ook niet. Zo begon mijn zelfstandig ondernemerschap en ik zou ook niet meer in loondienst terug willen.


Hoe kom je aan je klanten?

In het begin is dat moeilijk. Ik heb veel geïnvesteerd in netwerken, dat doe ik nog steeds. Praten met mensen en mensen leren kennen, zo heb ik mijn eerste klanten binnengehaald. Ook online zichtbaar zijn is een must. Ik heb meteen een website gemaakt en me ingeschreven bij freelance sites en opdrachtbanken.

Mijn eerste grote opdracht kreeg ik via een opdrachtenbank. Het ging om een project van 24 uur bij een Amerikaans bedrijf en dit kon ik goed combineren met de kleine klanten die ik al bediende. Ik kreeg al snel de vraag op mijn bordje of ik 32 uur voor ze wilde werken. Ik vond dat prima, maar alleen op momenten dat het mij zou uitkomen. Voor je het weet ben je toch 32 uur aan het werk. Hierdoor ben ik mijn kleine klanten kwijtgeraakt, daar heb ik best spijt van. Toen ik gevraagd werd voor een loondienstverband, heb ik daar voor gepast. Het was leuk werk, maar niet full time anders was ik wel blijven zitten waar ik zat.


Wat doe je als je te weinig opdrachten hebt?

De zomerperiode was rustig en had ik één project lopen tot eind augustus. Daarna werd het weer stil. Ik heb nu twee vaste opdrachtgevers en een aantal leads uitstaan, maar ik heb nog ruimte en tijd voor andere opdrachten. Daarom ben ik nu volop bezig om mijn bedrijf uit te breiden.


Hoe regel jij het als je teveel opdrachten hebt?

Ik heb in het verleden wel eens nee moeten zeggen, omdat ik te weinig uren over had in de week. Door te gaan samenwerken met anderen, wil ik voorkomen dat ik opdrachten misloop.


Werk je samen met anderen?

Als zelfstandige had ik altijd het gevoel dat ik alleen was en het allemaal zelf moest doen binnen de tijd dat ik beschikbaar was. Nu denk ik hier anders over, want er zijn genoeg mensen om mij heen die open staan voor samenwerking. Het is dus niet dat we elkaars harde concurrenten zijn. Iedereen is wel eens een keer ziek of gaat met vakantie en dan is het prettig als je collega’s hebt die het werk kunnen oppakken.

Wat ik graag wil is met andere freelance ondersteuners samenwerken onder 1 bedrijfsnaam, om daarmee sterker in de markt te staan en grote opdrachten te kunnen binnenhalen. De exacte vorm weet ik nog niet precies, maar ik wil geen mensen in loondienst. Momenteel heb ik iemand die voor mij werkt en de financiële zaken van mijn klanten voor haar rekening neemt. Ik merk dat mijn doelgroep ook behoefte heeft aan financiële ondersteuning. Aangezien hier niet mijn expertise ligt, maar ik wel het totaalpakket wil aanbieden, heb ik deze samenwerking gezocht.


Waar zitten jouw klanten?

Mijn klanten zitten voornamelijk in de regio Den Haag en omstreken. In deze regio ben ik ook veel aan het netwerken. Het is prettig dat je in de buurt van je opdrachtgever zit. Virtueel werkt ook prima, maar het is goed voor de klantrelatie om bijvoorbeeld 1 keer per maand fysiek bij elkaar te komen.


Wat is jouw beste investering geweest?

De tijd die ik heb geïnvesteerd (en nog steeds investeer) in het bezoeken van netwerkbijeenkomsten. Ik merk dat het werkt. Je moet wel geduld hebben, want het heeft tijd nodig om relaties op te bouwen. Daarom vind ik het belangrijk om steeds dezelfde mensen tegen te komen. Dan leer je elkaar echt kennen en bouw je een gunfactor op. De energie en tijd die je hiermee kwijt bent is het zeker waard. Ik merk nu met het organiseren van de Open Coffee dat mensen me daar van gaan herkennen. Dat is goed. Mensen moeten me herkennen en gaan onthouden.


Wat is een investering geweest dat minder goed heeft uitgepakt?

Bij de opstart dacht ik dat ik reclame moest maken. Ik had banners op websites en allerlei bedrijven aangeschreven en massaal folders verspreid. Hier is helemaal niets uitgekomen en heeft me alleen maar geld gekost. Tijdens een netwerkbijeenkomst sprak ik iemand die me sterk afraadde om hier mee door te gaan. Folders verspreiden wil ik alleen nog maar gericht en op kleine schaal doen. Ik ga hier niet meer zoveel geld aan verspillen.


Hoe ben je bereikbaar voor je klanten?

Mensen kunnen met mij in contact komen via social media (LinkedIn en Twitter), eigen website, telefonisch, face to face en via netwerkbijeenkomsten.

Ik heb een smartphone en dat is toch best handig. Als ik dan geen laptop voorhanden heb, kan ik via mijn telefoon op internet en mijn mail bekijken. Mijn mobiel staat eigenlijk altijd aan.


Hoe ziet jouw werk-privé balans eruit?

Ik heb niet zo iets van ik werk tussen 9 en 5 en daarbuiten niet. Vind het heerlijk om ‘s avonds met de laptop op de bank wat werk te doen. Je dagindeling kan je zelf bepalen en dat is het fijne aan zelfstandig zijn. Als het mooi weer is, ga ik naar buiten of ik ga een keer lekker lang lunchen. Als ik wakker wordt gaat er van alles door mijn hoofd en wil ik meteen aan de slag. Ook in het weekend. Dat vind ik helemaal niet erg, want het voelt niet als werken. Het is anders dan in loondienst, want dan werk je voor je werkgever. Nu heb ik zelf ideeën die ik meteen wil gaan uitwerken.

Ik heb geen kinderen, dus ik hoef alleen rekening te houden met mijn partner. Mijn partner maakt ook lange dagen in loondienst en op zijn vrije dag werkt hij vaak door. In het weekend doen we genoeg leuke dingen samen. Voor mij is de balans goed. Bovendien zolang je het werk leuk vindt, maakt het ook niet uit.


Hoe blijf je op de hoogte van je vakgebied?

Ik heb veel werkervaring opgedaan en weet ondertussen genoeg over zaken op secretarieel gebied, zoals office pakketten en efficiënt (samen)werken. De nieuwe ontwikkelingen en trends in de markt, daar ga je zo automatisch in mee. Ik kijk om me heen wat er gebeurt en wat wordt aangeboden. Wat ik interessant vindt zijn workshops en presentaties die gaan over ondernemersvaardigheden en persoonlijke kwaliteiten. Ik ga graag naar een Business Bootcamp, waar ik altijd met veel inspiratie en energie van terug kom.


Wat doe je over 5 jaar?

Ik ben dan geen eenmanszaak meer, maar een bloeiende business met allerlei tevreden ondersteuners die aan het werk zijn voor hun klanten. Ik verzorg de bedrijfsvoering en help mensen met opstarten van een eigen bedrijf.


Wanneer stop je met werken?

Ik zie mezelf straks in een mooie rustige omgeving wonen en dan kan ik nog steeds aan het werk zijn. Het is niet dat ik een leeftijd voor ogen heb om te gaan stoppen met werken. Vroeger werd je bestempeld als oud op je 65e, maar dat is allang niet meer zo. Een pensioenregeling heb ik nog niet. In loondienst heb ik een klein potje opgebouwd. Dat is bij lange na niet genoeg, dus ik moet iets gaan regelen.


Wat als je langdurig ziek bent?

Ik heb nu twee jaar een AOV verzekering lopen. Het is geen dure verzekering, maar mijn nieuwsgierigheid is gewekt voor een broodfonds. Daar wil ik me in gaan verdiepen. Ik vind het een mooi principe dat je samen voor elkaar zorgt. Allemaal leg je een bedrag in en als iemand ziek is zorgen we op die manier er allemaal voor dat hij brood op de plank heeft. Bij een verzekering moet je vaak een bepaalde periode ziek zijn om überhaupt uitgekeerd te krijgen en dat is bij een broodfonds niet het geval.


Hoe ziet jouw kantoor eruit?

Mijn eerste werkplek was thuis aan de eettafel. Ik vond het heerlijk om gelijk aan de slag te kunnen zodra ik wakker werd. Al gauw kreeg ik er genoeg van, want het was best eenzaam. Mijn vriend belde me dan op om te vertellen dat hij nog wat met collega’s ging doen en ik wilde dat ook. Het alleen zijn, beviel me totaal niet. Thuiswerken doe ik nog steeds, maar maar nu heb ik ook eigen kantoorruimte in Bink36. Hier heb ik collega’s waar ik mee kan lachen en sparren.


Waar woon je?

Ik woon samen met mijn vriend in een koopappartement in het centrum van Den Haag. Bij de koop in 2004 was ik nog geen zzp’er, dus de hypotheek was geen probleem. Ik ben me aan het oriënteren voor een andere woning, want ik zou graag naar een rustige omgeving willen met een tuintje erbij.


Wat betekent internet voor jou?

Ik kan absoluut niet zonder internet. Voor het verkrijgen van informatie, contacten en opdrachten heb ik internet nodig. Zonder internet geen contact met mijn opdrachtgevers. Ook voor de uitvoering van projecten gebruik ik internet veelvuldig. Dit was absoluut anders toen ik nog in loondienst werkte. Er was geen noodzaak om bijvoorbeeld via social media contact te hebben met opdrachtgevers of collega’s. Dat ging voornamelijk via de telefoon, e- mail of je liep bij elkaar langs. Tegenwoordig wordt social media steeds meer onderdeel van het werk en wordt het vaker toegepast binnen het bedrijfsleven.

There are 8.470 comments .