Hoe ben jij bereikbaar voor je klanten?

Hoe ben jij bereikbaar voor je klanten?


We leven in een tijd dat we elkaar altijd en overal kunnen bereiken. Het aantal contactmomenten dat we anno 2013 hebben is enorm. Website, E-mail, Facebook, Twitter, WhatsApp, Skype, LinkedIn, Pinterest, YouTube, allemaal diensten waarmee we snel met elkaar kunnen communiceren.

Dit heeft een enorme impact op ons gedrag. Jaarlijks investeren we veel energie, geld en tijd om te connecten met onze vrienden, collega’s, klanten en afnemers. Werk en privé loopt vaak in elkaar over en is niet meer los van elkaar te zien. De vraag rijst nu waar de grens ligt. Moeten we ten koste van alles bereikbaar zijn?

Bert Vos (violist): “Uiteindelijk gaat het om het viool spelen, niet hoe goed ik bereikbaar ben”

Karen Sikkema (programmamaker): “Ik beantwoord mijn mails wel ’s avonds, maar probeer zo veel mogelijk privé en zakelijk gescheiden te houden”

De moderne consument van nu wil service en contact op de manier dat hem uitkomt, en op steeds meer momenten kunnen kopen. Dat dit niet altijd binnen kantooruren of bestaande kanalen is moge duidelijk zijn. Grote bedrijven, zoals ABN AMRO, KLM, Vodafone en Bol.com, hechten grote waarde aan een goede bereikbaarheid en verlenen 24-uur klantenservice. De 9-5 mentaliteit verschuift.
De zelfstandig ondernemer staat bekend om zijn flexibiliteit in werktijden. Het grootste deel werkt vanuit huis, of vanuit een kantoor of bedrijfsruimte aan huis. Het aandeel dat dit doet neemt echter af en er is een stijgende tendens van zzp’ers dat vanuit wisselende locaties werkt (Panteia/EIM, 2013). Heeft dit gevolgen voor de bereikbaarheid? Uit eerder onderzoek van BTC Solutions (2011) kwam naar voren dat 55 procent van de zelfstandig ondernemers telefonisch zeer slecht te bereiken is. Door de kleinschaligheid van het bedrijf zijn de vaak dure oplossingen niet of moeilijk te realiseren. In welke mate andere communicatiemiddelen worden ingezet is niet bekend.
Het belang dat aan bereikbaarheid wordt gegeven is divers.

Daniël ten Wolde (stukadoor): “Klanten vragen soms waarom ik altijd sms. Ik heb geen smartphone met whatsApp. Bellen en sms’en werkt voor mij het beste”

Jacqueline Marschalk (senior consultant): “Communiceren via Skype zou wat mij betreft wel mogen, maar mijn huidige klanten maken hier geen gebruik van.”

Olga Leever (tekstschrijver): “Als ik even niet bereikbaar ben, dan neemt de receptioniste van het bedrijfsverzamelgebouw de telefoon voor mij aan.”

  • Hoe ben jij bereikbaar voor je klanten?
  • Welke grenzen stel jij aan jouw bereikbaarheid?

.

There are 8.253 comments .